Wikia

JES2011logo
Op 20 november 2010, net na afloop van het Junior Eurovisiesongfestival 2010, gaf de VRT te kennen ook te zullen deelnemen aan de volgende editie van het Junior Eurovisiesongfestival. Hiermee was België het eerste land dat zijn deelname voor 2011 bevestigde.

Geïnteresseerden kregen tot 4 februari 2011 de tijd om zich kandidaat te stellen voor de Belgische preselectie. Op zaterdag 25 juni 2011 werden de kandidaten bekend gemaakt in het weekendochtendprogramma Ketnet King Size. Sinds die dag waren ook alle videoclips beschikbaar op de website van Ketnet. Vanaf 1 juli worden deze clips ook uitgezonden op Ketnet. Ook dit jaar wordt er rond elk kind een ID-kit gemaakt, waarin de kandidaten zichzelf voorstellen. Deze kits worden uitgezonden vanaf 17 juli. Ook dit jaar werd er weer een groepslied gemaakt, deze keer met de titel Kei! Vet! Cool! Het is een compositie van Peter Gillis, Miguel Wiels en Cliff Vrancken.

Junior Eurosong 2011 verloopt volgens dezelfde formule als vorig jaar. De acht kandidaten worden ingedeeld in vier groepjes van twee. Vier dagen lang – van maandag 26 tot en met donderdag 29 september – treden telkens twee kandidaten aan in onderling duel. Een driekoppige vakjury, bestaande uit Miguel Wiels, Eva Daeleman en Tom Dice, beslist dan wie van de twee kandidaten telkens doorstoot naar de finale. In de finale, op vrijdag 30 september, krijgt het publiek een stemaandeel van 50 %.